Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ska företaget sjukanmäla en delägare

Har ett aktiebolag med tre delägare. En av oss är sjukskriven. Ska vi som företag sjukanmäla henne eller räcker det om hon gör det själv?

Kommentarer

  • Hej Petra!

    När man är delägare i ett aktiebolag ses man som anställd i bolaget. Man hamnar då på "båda sidor" när man blir sjukskriven.
    Det är företaget/arbetsgivaren som betalar sjuklön de första 14 dagarna och gör sedan en sjukanmälan till Försäkringskassan.
    När företaget har gjort sjukanmälan ska delägaren själv göra en ansökan om sjukpenning till Försäkringskassan.

    Här finns mer information för den enskilde vad som gäller när man är sjukskriven.

    Här finns information för arbetsgivare vad som gäller när en anställd är sjuk.

    Hälsningar

    Ida Kundtjänsthandläggare

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy