Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

När får man besked om preliminära belopp på kommande utbetalning

När får man besked om preliminära beloppet på kommande utbetalning?

Kommentarer

  • Hej Jan Erik!

    Under 'Utbetalningar' på Mina sidor kan du se dina preliminära utbetalningar så snart vi har handlagt din ansökan. Den faktiska utbetalningen kan du se 1 bankdag innan pengarna kommer.

    Hälsningar
    Rosa-Linn
  • Då har jag en följd fråga hur långt innan kan man se ett preliminärt belopp innan utbetalning? Hur långt efter en ansökan om sjukpenning syns det?
    Elisabet Sjöberg
  • Hej Elisabet!

    Från att din ansökan kommer in tar det normalt 30 dagar att handlägga ditt ärende, förutsatt att det finns rätt till en SGI. Om vi behöver fler uppgifter kan det ta längre tid.

    Man kan se på Mina Sidor preliminärt vilket datum utbetalningen kommer att göras. Det preliminära beloppet syns först när handläggaren beslutat om du har rätt till sjukpenning och lagt in en framtida betalning i systemet, så det går inte att säga mer än att det beror på handläggningstiden.

    Om du har frågor om ditt ärende ska du i första hand kontakta din handläggare. Om du inte har någon handläggare eller inte har kontaktuppgifter till din handläggare kan du kontakta oss på 0771-524 524.

    Hälsningar
    Liliana
  • Om inte utbetalning hinns till den 25/1 får man då vänta till den 25/2 innan pengarna kommer eller betalas det ut när handläggningen är klar?
    Åsa
  • Hej Åsa!

    Om Försäkringskassan inte hinner besluta om ersättning innan den 25:e januari betyder det inte att du måste vänta till den 25:e februari.

    När vi har beviljat ersättning i ett ärende, registrerar vi den första utbetalningen direkt. Därefter kan ersättningen betalas ut runt den 25: e varje månad om sjukskrivningen fortsätter.

    Hälsningar
    Madeleine
  • Hur vet man att man har en handläggare då? Ingen som har kontakt mig.
    Elisabet Sjöberg
  • Hej Elisabet!

    Om du saknar kontaktuppgifter till handläggare eller inte vet om du har en personlig handläggare är du välkommen att ringa oss på telefonnummer 0771-524 524.
    Du kan följa ditt ärende via Mina Sidor.
    Du kan inte se status i ärendet under tiden ärendet väntar på handläggning eller handläggs. Om du ska få utbetalning kommer du kunna se utbetalningen under kommande utbetalningar en dag före den sker.

    Generellt är vårt mål att du ska få besked i ärendet inom trettio dagar från det att vi har fått en komplett ansökan.
    För tillfället har vi dock längre handläggningstid än trettio dagar.

    Hälsningar
    Liliana
  • Är handläggningstiden 30 dagar även när det gäller förlängning av sjukskrivning?
    Åsa
  • Hej Åsa!

    Efter den första utbetalningen betalas sjukpenningen ut ett bestämt datum varje månad. Vilket datum beror på när i månaden du är född. Vid en förlängd sjukskrivning är vårt mål att utbetalningen ska göras till bestämt datum. Det behöver inte nödvändigtvis ta 30 dagar.

    Hälsningar
    Matylda
  • Tack för svar! Det jag oroar mig över nu är att det inte kommer att hinna handläggas till utbetalningsdatumet nu i januari och då måste vänta ända till slutet på februari innan pengarna betalas ut. Jag skickade in mitt förlängda läkarintyg den 11/1.
    Mvh Åsa
    Åsa
  • Hej!!
    Så om jag fick reda på att jag har rätt till SGI 16/1 så är handläggningstiden ändå 30 dagar efter det??? Vilket då innebär att jag inte får någon utbetalning i Januari då??
    Ulrika
  • Hej!!
    Så om jag fick reda på att jag har rätt till SGI 16/1 så är handläggningstiden ändå 30 dagar efter det??? Vilket då innebär att jag inte får någon utbetalning i Januari då??
    Ulrika
  • Hej Ulrika!

    När Försäkringskassan har beslutat om din SGI behöver det inte nödvändigtvis ta 30 dagar innan du får beslut om sjukpenning. Handläggningstiden räknas nämligen från den dag som Försäkringskassan tar emot ansökan om ersättning. Hur lång tid det kan ta innan du får beslut om själva sjukpenningen kan bero på om det är ytterligare utredning som kvarstår i sjukpenningärendet, till exempel om läkarintyget behöver kompletteras eller om vi saknar vissa uppgifter i sjukanmälan från din arbetsgivare.

    Eftersom vi på det här forumet endast kan svara på generella frågor om sjukpenning har vi dessvärre inte möjlighet att titta närmare i just ditt ärende och kolla på status i det. Om du vill få mer specifik information om hur det ligger till i ditt ärende är du välkommen att ringa till vårt kundcenter på 0771-524 524. Vårt kundcenter har öppet kl. 8:00 - 16:00, helgfria vardagar.

    Hälsningar
    Alejandro
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.